diedas (diedas) wrote,
diedas
diedas

"Briedis". M.Solonin. "Katastrofos chronologija".

Praėjusių metų pabaigoje leidykla Briedis išleido eilinę į lietuvių kalbą išverstą M.Solonino knygą apie tai intenete paskelbiami reklaminį tekstas pvz. Naujoje Marko Solonino knygoje – tikroji dingusių sovietų lėktuvų „paslaptis“ arba Lrytas.lt biblioteka: 1216. M.Soloninas. „Katastrofos chronologija“.

anatomija

Vienoje iš svetainių įvyko nedidelė, bet pakankamai aštri diskusija dėl mano pastebėtos klaidos štai šioje citatoje.

Pirmosiomis karo dienomis kilusį chaosą iliustruoja 1941 m. birželio 26 d. Vakarų fronto (buvusios Pabaltijo YKA) vadovybės šifruotė Stalinui apie Lietuvoje dingusią armiją:

Diskusijos esmė - didelė ar nedidelė klaida frazėje "pamestas" vienas žodis. Turi būti Šiaurės - Vakarų, o liko tik Vakarų. Mano supratimu tai yra didelė klaida, nes terminai "Šiaurės - Vakarų frontas" ir "Vakarų frontas" skiriasi iš esmės.
Tiek to, "pametė" tai "pametė", nurašysim į korektūros klaidas, kam nepasitaiko. O štai kitą citatą į "korektūros klaidas" nurašyti niekaip nepavyks.

Naujausia M. Solonino knyga atskleidžia tikrąją dingusių lėktuvų „paslaptį“. Pasirodo, daugybę lėktuvų priešui paliko sovietų kariuomenė (dalį jų spėjo pati sudeginti). Štai vien Vilniaus Kirtimų (Porubaneko) aerodrome liko dešimtys tvarkingai išrikiuotų naujausių kovos lėktuvų Il-2, Jak -1, MiG-3. Taip atrodė ir Kauno, Šiaulių, Panevėžio bei kiti aerodromai.

Kokį įspūdį susidaro eilinis skaitytojas. Mano supratimu jam akyse pasirodo vaizdas su dešimtimis Il'ų, Jak'ų ir MiG'ų ne tik Kirtimuose, bet ir kituose Lietuvos aerodromuose. O kaip buvo iš tikro? Panagrinėkime.
Il-2 Kirtimuose buvo 5 (penki). Jie ten nutūpė karo išvakarėse poilsiui - šie lėktuvai buvo skraidinami iš Voronežo į Kėdainius, kur bazavosi šturmo aviacijos pulkas. 5 (penki) - tiek Il-2 buvo ne tik Kirtimuose, bet ir visoje Lietuvoje. T.y. Il-2 nei dešimčių, nei vienetų kituose Lietuvos aerodromuose NEBUVO.
Dar įdomesnė situacija su Jak-1. Šios markės lėktuvų ne tik Kirtimuose, bet apskritai Lietuvoje NEBUVO. NEI VIENO. Ką ten Lietuvoje, Jak-1 nebuvo visoje Pabaltijo ypatingojoje karinėje apygardoje (Lietuva - Latvija - Estija).
Būsiu nuobodus pasakydamas, kad Kirtimuose nebuvo NEI VIENO MiG-3 markės lėktuvo. Tiesos dėlei - šios markės lėktuvų buvo kituose Lietuvos aerodromuose, bet situaciją su jais reikia nagrinėti ilgai ir nuobodžiai.

Perskaitęs tokį reklaminį tekstą su siaubu pagalvojau pagalvojau - o gal tokios "pievos" yra ir pačioje knygoje? Teko išmesti į balą kelias dešimtines litų įsigyti popierinę knygą. Įsitinau - mano mintys buvo be pagrindo, knygoje esančioje anatocijoje buvo visa kitoks tekstas. Bet ir knygoje esančios anotacijos tekstas, tiksliau viena jos frazė, sudomino.

Autorius, remdamasis Rusijos archyvų slaptaisiais fondais [...]

Koks įspūdis turėtų susidaryti eiliniam skaitytojui, perskaičiusiam tokią frazę? Tikriausiai maždaug toks - M.Soloninas pateko į kažkokių archyvų slaptus fondus, perskaitė kažkokius slaptus dokumentus (juk slaptuose archyvų fonduose esantys dokumentai turi būti slapti) ir štai dabar jis tuos slaptus dokumentus skelbia. Aha....

Bet pavartykim pačią knygą. Popierius geros kokybės (tikriausiai dėl to ir knygos kaina pakankamai didelė), paveiksliukai irgi dėl šios priežasties (popieriaus kokybės) labai aiškūs. Paveiksliukai tai geri, bet tų paveiksliukų parašų kokybė - šiai sau...

140 psl. Sovietų lėktuvai I-15bis. 42-asis šturmo aviacijos pulkas. Vilnius. 1941.
Šiaip jau iki šiol buvo žinoma, kad Lietuvoje iki karo buvo tik vienas šturmo aviacijos pulkas - 61-asis, jis dislokavosi Kėdainiuose, o 41-asis pulkas buvo naikintuvų.

155 psl. Raudonosios armijos 12-ojo mechanizuoto korpuso tankai SSRS pasienyje. 1941 m.
12-ojo mechanizuoto korpuso tankams iki sienos buvo tolokai, apie šimtinę kilometrų iki tos sienos tiems tankams buvo...

157 psl. Lietuvos sukilėliai tanketėje Kaune. 1941 m. birželis.
Kokia ten tanketė, nuotraukoje aiškiai matomas artilerijos vilkikas "Komsomolec".

162 psl. Vokiečių feldmaršalas Erichas fon Manšteinas (Erich von Manstein) Rytų fronte 1941 metų vasarą.
1941 metų vasarą Manšteinas dar neturėjo feldmaršalo laipsnio. :)

166 psl. Puslapio viršuje lentelė, kurioje pateikiama Pabaltijo YKA KOP sudėtis ir dislokacija. Gaila, kad po lentele nėra santrumpų iššifravimas. Na jei santrumpos MAD, BAP, ŠAP aišku ką reiškia, tai santrumpos AIP ir IAP - nelabai... :)

197 psl. Vokiečių kolona važiuoja pro sovietų tanko BT-7 taranuotą vokiečių automobilį. Marijampolės apylinkės, Lietuva. 1941 m. birželis.
Visų pirma nuotraukoje vokiečių kolonos įžiūrėti nepavyko. :) Antra - Marijampolės apylinkėse karo pradžioje BT-7 tikrai nebuvo. O šis konkretus epizodas gerai žinomas. Ant vokiečių automobilio nors ir nelabai ryškiai, bet labai gerai matoma 7-osios tankų divizijos emblema - raidė Y. O ant tanko atidarytų liukų matomi atpažinimo ženklai - baltos juostos, tai sovietinei 5-ajai tankų divizijai būdingas ženklas. Išvada - nuotrauka daryta kažkur tarp Alytaus ir Vilniaus.

223 psl. 31-ojo NAP lėktuvai Il-2 palikti Volniaus aerodrome. 1941 m. birželis.
Kaip jau minėta, Vilniaus (Kirtimų) aerodrome 1941.06.22 buvo 61-ojo šturmo aviacijos pulko 5 (penki) lėktuvai Il-2.

Ir visa tai tik prabėgomis pavarčius knygą. Sutaupė tikriausiai "Briedis" konsultantams... :) Užbėgdamas už akių galimiems klausimams - nepretenduoju aš į tuos konsultantus ir dėl etinių (kam reikia, tas jas žino) ir dėl finansinių (būčiau per brangus :) ) priežasčių.

P.S. Puslapių, kuriuose yra aptariamos citatos, iliustracijų nedėjau, bet jei bus pageidaujančių - jokių problemų.
Subscribe

  • Post a new comment

    Error

    Comments allowed for friends only

    Anonymous comments are disabled in this journal

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

  • 16 comments